برنامه سالانه مدرسه
مدیران محترم واحد آموزش برای دستیابی به اهداف خود برای یک سال تحصیلی برنامه ای با عنوان برنامه سالانه برای خود تدوین و آن را اجرا می کنند.
برای تدوین یک برنامه سالانه مدیر محترم واحد آموزشی ابتدا باید جلسه ای با حضور معاونین و مربی پرورشی و مشاور ترتیب داده شود و موضوع را به بحث گذاشته، انتظارات خود را در زمینه های مختلف خدماتی، آموزشی ،پرورشی و تربیت بدنی مطرح و از آنها بخواهد پیرامون موضوعات برنامه ها و نظرات خود را یادداشت و به مدیر محترم ارائه نمایند.
یک برنامه سالانه باید در برگیرنده تمامی موضوعاتی باشد که در طول سال تحصیلی برای یک واحد آموزشی پیش بینی می گردد.
موضوع مهمی که در برنامه های سالانه مهم است بحث برآورد مالی و بودجه برنامه هاست. لازم است.لازم است مدیر واحد آموزشی با توجه به میزان سرانه که آموزش و پرورش واریز می نماید و سایر منابع درآمدی برآوردی از میزان بودجه و زمان تحقق آنها داشته باشد تا بتواند یک برنامه عملیاتی برای خود تدوین نماید.
به نظر من خیلی مهم است که مدیر واحد آموزشی در ابتدای برنامه سالانه مقدمه ای تحت عنوان الگوی مدیریتی مدرسه خود را بنویسد.
الگوی مدیریتی یعنی اینکه مدیر واحد آموزشی چه سبکی را برای اداره مدرسه در نظر می گیرد. برنامه های مدرسه وی، دانش آموز محور است ، مدیر محور است ، شوارایی است یا مورادی دیگر.
پس از تدوین الگوی مدیریتی باید سطح تصمیم گیری در امور مختلف تعیین گردد. منظور از سطح تصمیم گیری آن است که پس از ارائه نظرات و پیشنهاد ها در طول سال تحصیلی تصمیم گیری توسط چه فرد یا شورایی انجام خواهد شد. آیا تصمیم گیر نهایی مدیر است یا مدیر به همراه معاونین یا شورای مدرسه و ....
برای تدوین یک برنامه سالانه خوب مدیر باید نسبت به وضعیت سال گذشته آموزشگاه اطلاعات کاملی داشته باشد تا بتواند مجموعه آموزشگاه را در پایان سال بعد به نقطه ای بالاتر از سطح کنونی برساند. پس لازم است مدیر نسبت به وضعیت دانش آموزان ، امکانات و تجهیزات، میزان مشارکت اولیا و شوراها در فعالیت های مختلف وضعیت آموزشی و درصد های موفقیت برنامه ها و قبولی دانش آموزان اطلاعات کاملی داشته باشد.
حال پس از جمع آوری موارد فوق نوبت به نوشتن و تدوین برنامه هاست.
برخی از همکاران مدیر برنامه سالانه خود را به صورت یک تقویم اجرایی می نویسند. بدین صورت که در مهر ماه ، آبان ،آذر و ...... چه کارها و فعالیت هایی باید انجام دهند. از نظر من برنامه سالانه باید متفاوت از تقویم اجرایی باشد. تقویم اجرایی در جای خود لازم و ضروری و مفید است اما برنامه باید شاخص های کلی آموزشگاه را در بربگیرد.
نمونه ای دیگر از یک برنامه سالانه آن است برنامه ها را به صورت کلان و جدا جدا در زمینه های مختلف آموزشی، پرورشی و خدماتی در نظر بگیریم ، سپس برای برنامه مواردی چون وضعیت موجود، اهداف برنامه، شرح و .... در نظر گرفت و به شرح آنها پرداخت.
در زیر یک نمونه فرمت برای تدوین یک برنامه سالانه آمده است. البته واضح است که می توان این فرمت را بنا به موقعیت و نوع برنامه ویرایش و تغییر داد.
1.عنوان برنامه: |
|
2.وضعیت موجود: |
|
3.اهداف برنامه |
کیفی: |
کمی: |
|
4.شرح مختصر اقدامات و فعالیت ها: |
|
5.ضرورت اجرای برنامه: |
|
6.زمان اجرای برنامه: |
|
7. مکان اجرای برنامه: |
|
8. مجری برنامه: |
|
9.اعتبار مورد نیاز: |
نکته مهم در تدوین هر برنامه این است که برنامه باید بصورتی تدوین شود که امکان ارزشیابی برنامه در پایان سال وجود داشته باشد.