مدیریت و عوامل موثر بر انتخاب کارکنان
مدیر هر سازمان برای دست یابی به اهداف آن سازمان از سرمایه های انسانی، مالی، تجهیزاتی و معنوی استفاده می کند. انتخاب کارکنان برای دست یابی یه اهداف سازمان تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون نوع تفکرات مدیر، شایستگی افراد، راوابط و آشنایی با مدیر سازمان و نفوذ گروه های سیاسی و اجتماعی می باشد.
در این میان به نوع تفکرات مدیر در انتخاب کارکنان می پردازم.
گاهی اوقات مدیر انتخاب افراد شایسته تر و دارای قدرت و درایت بالاتر از خود را تهدیدی برای موقعیت و یا نمایان شدن ضعف خود می پندارد و برای پنهان نمودن ضعف خود و خودنمایی فقط به انتخاب افراد ضعیف تر از خود می اندیشد. او به این نکته توجه ندارد که انتخاب افراد ضعیف بهره وری سازمان را پایین آورده و باعث شکست و از هم پاشیدگی سازمان و آشکار شدن ضعف مدیریتی وی خواهد شد و شکست سازمان تماماً به حساب مدیر نوشته خواهد شد.
اما یک مدیر آینده نگر و توانمند همیشه به انتخاب نیروهای توانا و شایسته می اندیشد. وی هیچ گاه وجود یک معاون قدرتمند که بتواند گاهی نظریات مدیر را نقد کند تهدیدی برای خود و سازمان نمی داند. بلکه مدیران خوب اینگونه می اندیشند که بکارگیری افراد شایسته باعث موفقیت و دست یابی سریعتر به اهداف سازمان خواهد شد. این چنین مدیرانی خوب می دانند که هرجا سخن از موفقیت سازمان مطرح گردد تمام افتخار این موفقیت در مرحله اول از آن مدیر است.